Skip to main content

Ο Χάρης Τσέβης στο Superbasket: «Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο είναι ένας πραγματικός ήρωας για μένα»

O πολυβραβευμένος visual designer, illustrator και art director, Xάρης Τσεβής μίλησε αποκλειστικά στο superbasket.gr τόσο για το έργο του με τον Γιάννη Αντετοκούνμπο για το NBA Creator Series, όσο και για την συνεργασία του με το ιταλικό πρωτάθλημα, αλλά και τα υπόλοιπα έργα του σχετικά με το μπάσκετ.

Το NBA λάνσαρε στην Ευρώπη την "Creator Series" με έργα τέχνης που δημιουργήθηκαν ειδικά για την 75η επετειακή σεζόν του πρωταθλήματος. Ανάμεσα στους πέντε καλλιτέχνες ήταν και ο Έλληνας Χάρης Τσέβης, ο οποίος έκανε ένα ξεχωριστό πορτρέτο του Γιάννη Αντετοκούνμπο. 

Ο Χάρης Τσέβης είναι ένας πολυβραβευμένος visual designer, illustrator και art director, ο οποίος εξειδικεύεται στα ψηφιακά ψηφιδωτά, στις εικονογραφήσεις υψηλής πολυπλοκότητας και στις νεοφουτουριστικές συνθέσεις.  Από το 1996, είναι επίσης επίκουρος καθηγητής editorial design και τυπογραφίας σε διάφορα ελληνικά πανεπιστήμια και έχει δώσει διαλέξεις σε πολλά εθνικά και διεθνή συνέδρια και συμπόσια. 

Για το NBA Creator Series

Όπως πρωτοείπαμε, ο  Χάρης Τσέβης παρουσίασε  τη σύνδεση της Ελλάδας με το ΝΒΑ, ενώ η σειρά της κορυφαίας λίγκας περιέλαβε επίσης και έργα του Βρετανού Reuben Dangoor, πρωτότυπες δημιουργίες της Γαλλίδας Anaïa Howard, του Ιταλού Piskv και της Ισπανίδας Maria Emegé. Ο Έλληνας καλλιτέχνης υπογράμμισε στο superbasket.gr για αυτό το έργο ότι: "Αυτή την φορά ήθελα να κάνω ένα έργο με ελληνικά σχέδια, τα οποία να έχουν αφρικανικά χρώματα. Ήθελα να βρω ένα τρόπο να συνδέσω τις δύο κουλτούρες".

Ο Έλληνας καλλιτέχνης δημιούργησε ένα έργο με τον Γιάννη Αντετοκούνμπο, χρησιμοποιώντας ως τίτλο την έκφραση του Ηράκλειτου: "Ο χαρακτήρας του ανθρώπου καθορίζει την μοίρα του", ενώ ανέφερε στην ανάρτηση του σχετικά με αυτό ότι: "Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο είναι ένας πραγματικός ήρωας για μένα, μια φυσική πηγή έμπνευσης. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην ίδια γειτονιά με εμένα. Ξέρω πόσο δύσκολη είναι αυτή η περιοχή, ειδικά για μια οικογένεια Νιγηριανών μεταναστών. Αντιμετώπισε δύσκολες προκλήσεις, τις οποίες ξεπέρασε μία προς μία με μεγάλη αξιοπρέπεια. Εξακολουθεί να είναι ένας απίστευτα ταπεινός άνθρωπος δείχνοντας έναν σταθερό χαρακτήρα. Δεν είναι μόνο το μπάσκετ. Οτιδήποτε κάνει ο Γιάννης -ακόμα και οι μικρολεπτομέρειες- δείχνουν έναν απίστευτα μορφωμένο και σοφό άνθρωπο. Τιμά πραγματικά το απόφθεγμα του Ηράκλειτου με πολύ θετικό τρόπο".

"Προσπαθώντας λοιπόν να εκφράσω όλα αυτά, δημιούργησα ένα ψηφιδωτό πορτρέτο του Γιάννη από κλασικά ελληνικά κλειδιά και μοτίβα. Ταυτόχρονα, ήθελα το έργο τέχνης να αντανακλά δύο ταυτότητες. Μια σταθερή ελληνική και μια αφρικανική και κοσμοπολίτικη. Γι' αυτό και χρωμάτισα τα μοτίβα ακολουθώντας τις παραδοσιακές αποχρώσεις των υφασμάτων Aso Oke που είναι χαρακτηριστικές της Νιγηρίας. Στη συνέχεια δημιούργησα μια δομή που αποτυπώνει ένα τυπικό αφρικανικό βιτρώ παράθυρο, τιμώντας τις αφρικανικές εκκλησίες και τον κεντρικό τους ρόλο στα κοινωνικά κινήματα στην Αφρική και κυρίως στην Αμερική. Σε καιρούς όπως αυτοί, ο κόσμος χρειάζεται ανθρώπους σαν τον Γιάννη. Ένα θετικό πρότυπο, έναν παιδαγωγό που διδάσκει με απλότητα και χιούμορ, έναν πρωταθλητή που γίνεται μέσα από σκληρή δουλειά και αφοσίωση, και τέλος, έναν θεραπευτή. Κάποιον που έχουμε ως πρότυπο και που μας κάνει να νιώθουμε καλύτερα".

Δεν είναι η πρώτη φορά που είχε φτιάξει ένα έργο για το Greek Freak, αφού το πρώτο χρονολογείται πίσω στο 2014 και έχει να κάνει με ένα φόρεμα.

Χαρακτηριστικά ο κ. Χάρης Τσέβης ανέφερε για αυτό ότι: "Το πρώτο έργο που έκανα σχετικά με τον Γιάννη Αντετοκούνμπο ήταν τον Νοέμβριο του 2014. Ήταν τα πρώτα χρόνια του Greek Freak στο Μιλγουόκι και του την "είχαν" πέσει κάποιοι περίεργοι στην Ελλάδα. Εκείνο τον καιρό, είχα ένα project στο οποίο εγώ και άλλοι καλλιτέχνες από την Ευρωπαϊκή Ένωση, θα έπρεπε να ζωγραφίσουμε ή να φτιάξουμε ή να κάνουμε κάποιο εικαστικό σε ένα φόρεμα για την διεθνή έκθεση τέχνης στις Βρυξέλλες. Επειδή είχα εκνευριστεί με αυτήν την άδικη επίθεση στον Γιάννη, έφτιαξα ένα πορτρέτο του με μια ελληνική και μια νιγηριανή σημαία και το έβαλα πάνω στο φόρεμα. Του το έστειλα με φωτογραφία μέσω social media, του άρεσε και με ευχαρίστησε.".

Πώς ο Γιάννης Αντετοκούνμπο έγινε... φόρεμα [εικόνα] | iefimerida.gr 0

Για τον Γιάννη Αντετοκούνμπο υπογράμμισε ότι: "Ιδιαίτερα, ο Γιάννης μου έκανε πάρα πολύ καλή εντύπωση, ίσως και γιατί εγώ γεννήθηκα στα Σεπόλια. Αν και στα 18 μου έφυγα από εκεί, αλλά μικρός έζησα σε μια περιοχή που ήξερα πόσο πολύ πιο άγρια έγινε τα επόμενα χρόνια. Το σπίτι μου ήταν στο ίδιο οικοδομικό τετράγωνο με το δικό του, οπότε μπορώ να φανταστώ αυτό το παιδί να περπατάει στην ίδια γειτονιά που έζησα και εγώ, αν και η δικιά μου ήταν πιο ασφαλής και ήρεμη. Είδα σε αυτό το παιδί, κάποια πράγματα που μου άρεσαν. Τον παρακολουθώ από τα πρώτα του παιχνίδια στο NBA και αποτελεί αδιαμφισβήτητα ένα εξαιρετικό αθλητή. Αλλά μου έκανε εντύπωση, η διαδρομή πώς από rookie, από παιδί του πάγκου σιγά σιγά άρχισε να ωριμάζει και έγινε ο υπεραθλητής που ξέρουμε σήμερα. Μου τράβηξε πραγματικά το ενδιαφέρον. Σχετικά με το πώς συνδέεται με αυτόν, επισήμανε ότι: "Έχουμε γνωριστεί μόνο μέσω με whatsup. Μας έχει γνωρίσει ο Θοδωρής Παπαλουκάς, τον οποίο τον έχω σε πολύ μεγάλη εκτίμηση και τον θεωρώ ένα απίθανο παιδί.  Με αυτόν τον τρόπο, του ζήτησα και την άδεια του για το έργο που έκανα για το NBA Creator Series.  Το NBA μου έδωσε την δυνατότητα να επιλέξω όποιον παίκτη ήθελα, αλλά αδιαμφισβήτητα θα διάλεγα τον Γιάννη. Την εβδομάδα του All Star Game του ζήτησα την άδεια και λέγανε ότι το ίδιο το NBA δεν μπορούσε να τον βρει, εγώ όμως κατάφερα και το βρήκα".

Πέρα από αυτά τα έργα είχε φτιάξει μια πολύ ωραία δημιουργία το 2018, οπού οι δρόμοι της περιοχής της Αθήνας, των Σεπολίων, ήταν ζωγραφισμένοι προσαρμοσμένα στο πρότυπο του Γιάννη Αντετοκούνμπο, επισημαίνοντας σχετικά με αυτό ότι: "Έκανα τον πίνακα με τον χάρτη της γειτονιάς με τα Σεπόλια. Θυμάμαι ότι το πόσταρα περίπου στις 2:00 το πρωί και όταν ξύπνησα ο Γιάννης το είχε κάνει repost, για αυτό και έγινε viral".

Ιδιαίτερα, ο κ. Τσέβης έχει δημιουργήσει αντίστοιχα έργα με τους Θάντερ και με τους Μπακς, όταν τα "ελάφια" κατέκτησαν το πρωτάθλημα του NBA. Ο 55χρονος Έλληνας visual designer, illustrator και art director υπογράμμισε ότι: "Έχω μια συμπάθεια στα σπορ, η οποία δεν περιορίζεται σε οπαδικό κομμάτι, αλλά σε μια γενικότερη αγάπη για τον αθλητισμό. Δουλεύοντας επαγγελματικά είδα ότι ο κόσμος των αθλημάτων έχει τρομερό ενδιαφέρον. Ιδιαίτερα, παρατηρώ ότι σπουδαίοι αθλητές όπως ο Γιάννης Αντετοκούνμπο, ο Κριστιάνο Ρονάλντο, ο Λίο Μέσι  έχουν στην τράπεζα ένα ποσό που τους επιτρέπει να ζήσουν ακόμη και τα δισέγγονα τους, αλλά ακόμη και αν  είναι τραυματισμένοι, πρέπει να αντέξουν τον πόνο, να σηκωθούν την άλλη μέρα και να ξαναπροσπαθήσουν. Και αυτό να το κάνουν, όχι για την επιβίωση, ούτε καν για να φτάσουν κάπου, γιατί τα έχουν καταφέρει πολλές φορές. Με εντυπωσιάζει πώς μπορούν αυτοί οι άνθρωποι να έχουν μια τέτοια θέληση και πειθαρχία. Επίσης, μετά βλέπω πώς αθλητές όπως και ο Γιάννης χειρίζονται μια φραστική ή μια άδικη επίθεση που τους γίνεται. Και πώς οι αθλητές, την χειρίζονται έξυπνα. Βλέπω πώς αντιδρούν, για παράδειγμα σε ένα χτύπημα ή απέναντι σε ένα κακό σχόλιο. Και αντιδρούν με μια τέτοια ηρεμία και σοφία που είναι τρομερά διδακτική. Πιστεύω ότι ο αθλητισμός προσφέρει πάρα πολλά μαθήματα, πέρα από το κλασσικά αθλητικό κομμάτι, που επίσης είναι πολύ σημαντικό. Πιστεύω αν παρακολουθήσει κάποιος τους αθλητές έχεις πάρα πολλά να μάθεις. Από άποψη χειρισμού χρόνου, προγραμματισμού ζωής, διαχείρισης χρημάτων, διαχείρισης δόξας, διαχείρισης σχέσεων με άλλους ανθρώπους".

"Εγώ ξεκίνησα να παρακολουθώ αργά στην ζωή μου και μέσα από το επάγγελμα. Το 2008 έφτιαξα μια σειρά "Αθλητικές εικόνες", οι οποίες πήγαν καλά και ανακάλυψα ότι υπάρχει στον χώρο του αθλητισμού, μια αγορά τεράστια, παγκόσμια, η οποία ταίριαζε και στην δουλειά μου, που έχει να κάνει με παράδοση και ιστορία. Παρατήρησα από τον αθλητισμό ότι μπορούσα να πάρω μια σειρά από διδάγματα ως επαγγελματίας...Είχα δόξα τω Θεό, ευκαιρίες να δουλέψω για θέματα με τον αθλητισμό, με τον οποίο γίνονται εκδηλώσεις μεγάλες και ξεχωριστές. Αυτά τα project έχουν πολύ ενδιαφέρον, γιατί από την μια θα τα δει πολύς κόσμος, ενώ από την άλλη, κάνεις πράγματα, που έχουν από πίσω τους, πολύ συναίσθημα και πολύ ιστορία. Έχεις πάρα πολλά να πεις μέσα από τον αθλητισμό.".

Ο Χάρης Τσέβης μαζί με τον καλύτερο του φίλο, Πάολο Γκοίντομπονο συνεργάζονται τα τελευταία χρόνια με τον ιταλικό πρωτάθλημα και είναι υπεύθυνοι από τα σήματα του θεσμού μέχρι και τα καλλιτεχνήματα και τις αφίσες της διοργανώτριας αρχής για το πρωτάθλημα, το σούπερ καπ, το Final 8 και το πρωτάθλημα μπάσκετ με αμαξίδιο.

Για την συνεργασία με το ιταλικό πρωτάθλημα υπογράμμισε ότι:  "Δουλεύω εδώ και τρία-τέσσερα χρόνια με την Lega Basket Serie A. Εγώ σπούδασα εκεί και ο καλύτερος μου φίλος είναι Ιταλός. Είχα πάει στην Μπολόνια για την παρουσίαση ενόψει του ιταλικού σούπερ καπ. 

 

 
 
 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη LBA (@legabasketa)

Η Ιταλία είναι μια χώρα οπού το ποδόσφαιρο είναι σε πάρα πολύ υψηλό επίπεδο, ενώ πολύ καλά πηγαίνει το μπάσκετ και το βόλεϊ.  Κατ εμέ, το ιταλικό πρωτάθλημα είναι σταθερά ανερχόμενο και η Lega Basket προσπαθεί πολύ να το ανεβάσει και είμαι σίγουρος θα το καταφέρει. Εκεί γνώρισα και τον κ. Χρήστο Σταυρόπουλο, τον GM της Αρμάνι Μιλάνο, έναν πολύ ενδιαφέρον και σοβαρό άνθρωπο. Και χάρηκα που οι Έλληνες προοδεύουμε παντού.  Όσο η Εθνική ομάδα, τόσο και η Lega Basket έχει ανθρώπους που προέρχονται από τον χώρο του ποδοσφαίρου και για αυτό, θέλουν να κάνουν το σπορ του μπάσκετ πολύ δυνατά και είμαι σίγουρος, ότι θα τα καταφέρουν".

Μια πολύ ωραία ενέργεια ήταν και η συνεργασία του για την ΟΣΕΚΑ (την Ελληνική Ομοσπονδία μπάσκετ με αμαξίδιο). Προκειμένου να συγκεντρωθούν χρήματα για την αγορά του απαραίτητου εξοπλισμού για την εθνική ομάδα της Ελλάδας, οι άνθρωποι της HWBF του πρότειναν την ιδέα της ανάθεσης για την δημιουργία μιας σειράς πορτρέτων των κορυφαίων Ελλήνων καλαθοσφαιριστών, τα οποία συνέχεια δημοπρατήθηκαν Η HWBF σχημάτισε μια ομάδα δημοσιογράφων, ειδικών δημοσίων σχέσεων, διαφημιστών και υπήρχε η  πολύτιμη υποστήριξη της ΟΠΑΠ. Η προσπάθεια αυτή κράτησε μήνες, έγινε συλλογή αποκομμάτων εφημερίδων, φωτογραφιών, ειδικών δημοσίων σχέσεων και διαφημιστών. Εκτυπώθηκαν αυτά τα μωσαϊκά σε μέταλλο χρησιμοποιώντας ειδικές μεθόδους και επιφάνειες, με σκοπό το αποτέλεσμα να έχει σχέση την προσομοίωση ενός πραγματικού κολάζ. Έγινε επίσης μια έκδοση επαυξημένης πραγματικότητας των ψηφιδωτών. Για αυτό και κάθε πορτρέτο είναι σαν να ζωντανεύει.

Σχετικά με αυτό, ο κ. Χάρης Τσέβης υπογράμμισε ότι: "Η Εθνική  Ελλάδας με αμαξίδιο πήγαινε να παίξει σε κάποιο τουρνουά και ήθελε να χρηματοδοτήσει με αυτόν τρόπο την αγορά αμαξιδίων. Για αυτό και δημιουργήθηκαν πέντε έργα, τα οποία δημοπρατήθηκαν. Ζήτησα να βρούμε αποκόμματα από την ιστορία αυτών των ανθρώπων και για αυτό βγάλαμε εκθέματα, που έχουν πάνω τους, την ιστορία του ελληνικού μπάσκετ. Οι συνεργαζόμενοι δημοσιογράφοι μαζέψανε και σκανάρανε πάρα πολλές εφημερίδες και ιδιαίτερα, από τα παλιά ήταν πιο εύκολο να τα βρούνε.

Το κάθε έργο είναι ξεχωριστό και ιδιαίτερα εκείνο  με τον Γκάλη το πήγαμε σε μια εκδήλωση στην Ρόδο, οπού του το δείξαμε και το υπέγραψε.

Μέσα σε αυτήν την εκδήλωση, έτυχε να γνωρίσω και τον Σχορτσιανίτη και από τα λίγα δευτερόλεπτα συνάντησης, κατάλαβα ότι πρόκειται για ένα πολύ καλό χαρακτήρα και για ένα πολύ έξυπνο άνθρωπο, κάτι που συμβαίνει για τους περισσότερους αθλητές, ιδιαίτερα του μπάσκετ. Σίγουρα, παίζει χαρακτήρα και το σπορ. Και φυσικά για να είσαι σε ένα υψηλό επίπεδο τόσα χρόνια, θέλει χαρακτήρα. Και για αυτό το έργο από το NBA, το ονόμασα με αυτόν τον τρόπο, με αυτήν την φράση που μου αρέσει πολύ, η οποία είναι του Ηράκλειτου και λέει ότι: "Ο χαρακτήρας ενός ανθρώπου είναι η μοίρα του".

Για το ρεύμα του φουτουρισμού που επηρέασε τα έργα του, τόνισε ότι:  "Με έχουν επηρεάσει πάρα πολλά κινήματα. Αλλά επειδή σπούδασα στην Ιταλία, ανδρώθηκα και η αντίληψη μου η καλλιτεχνική και στο design είναι καθαρά ιταλική. Ο φουτουρισμός ήταν ένα κίνημα στις αρχές του 21ου αιώνα, το οποίο είχε πάρα πολλά χαρακτηριστικά που ταιριάζουν και στον αθλητισμό πολύ,γιατί ήταν κίνημα μιας ταραγμένης εποχής. Επίσης, γεννήθηκε στο Μιλάνο, οπού σπούδασα εγώ. Οπότε, την δεκαετία του 1990 έβλεπα μια πόλη που είχε περάσει από εκεί ο φουτουρισμός. Το κίνημα εξυμνεί αρκετά την δύναμη του ανθρώπου, ενώ είχε στην Ιταλία πολύ έντονο και το πολιτικό στοιχείο. Με έχει επηρεάσει πολύ, είναι νομίζω φανερό ότι υπάρχει αυτό το κίνημα του φουτουρισμού.

Διαβάστε εδώ ακόμη περισσότερα για τα έργα του κ. Χάρη Τσέβη